neina+zaquan

Daisypath Anniversary tickers

Monday, July 11, 2011

double M: MALAYSIA or MESIR?

negara aku Malaysia. negara aku aman. negara aku berbilang bangsa. negara aku di pandang tinggi oleh negara luar. aku paling bangga menjadi warganegara MALAYSIA.

tapi lately negara aku macam dah tukar nama. starting with M. but the spelling is M.E.S.I.R. yess! apa beza Malaysia yang dulu aman dengan Mesir yang sekarang sedang bergolak??kadang2 aku belek2 i/c aku. betol ke aku kat Malaysia?

aku bukan nak berpolitik. dan tak suke berpolitik. tapi aku cuma nak sumbangkan sedikit pendapat untuk keamanan negara aku. negara aku ade rukun. yang pertama KEPERCAYAAN KEPADA TUHAN. setiap rakyat dalam negara aku ni even berbagai agama tapi still percaya ngan tuhan masing2.

rukun negara yang kedua KESETIAAN KEPADA RAJA DAN NEGARA. yang lagi lah sumer orang dah lupe. kalo diorang tak lupe, takkan lah diorang buley ingkar perintah AGUNG. hanya orang yang berakal waras saja dapat menilai sesuatu yang baek atau buruk. kalo dah sokong pada pihak yang menghina sultan, ingkar cakap sultan. so, baek ke orang tu? setia kah die pada negara? ingat yer, sultan tidak memihak kepada mana2 parti !!

yang ketiga KELUHURAN PERLEMBAGAAN. negara aku ade perlembagaan yang dah dicipta lama dulu. kenapa dulu takde orang pertikaikan tapi kenapa sekarang sumer orang nak ubah itu ini? untuk ape? kepentingan diri sendiri?

negara aku ade undang2. dalam rukun negara yang keempat yang berbunyi KEDAULATAN UNDANG-UNDANG. tapi rasanye undang-undang negara aku dah tak berdaulat sebab every each rakyat dalam negara aku ni suka wat undang-undang sendiri atau lebih suka disebut sebagai ISA (Ikut Suka Aku). sapa yang diamanahkan untuk menjaga undang2 ni kalo bukan hakim, peguam, pemerintah dan tak terkecuali rakyat jelata. tapi kalo dah orang2 ini yang membelakangkan undang2, ape nasib negara aku?

yang terakhir KESOPANAN DAN KESUSILAAN. dulu memang rakyat Malaysia dikenali sebagai orang penuh adat, sopan santun. tapi kini? orang penuh kesopanan itu hanya akan dipandang hina ajer. disebabkan tidak sopan atau bahasa kasarnye KURANG AJAR lah, mereka berani melawan negara sendiri.

hanya manusia yang lupa pada rukun negara jer akan merosakkan negara sendiri. yes! sebagai rakyat kita sumer have a right untuk bersuara. but there is still have their own ways ok! beradab lah sikit. kalo korang sumer rasa nak hidup dalam negara yang huru hara, nanti aku isu kan kat Yang Di Pertuan Agung untuk terbangkan korang ke MESIR ke LIBYA ke..haa. nak x??suke kan?? kat sana baru la korang sumer tau korang tu dah cukup besar ke x untuk merosakkan Malaysia ni !!

p/s: setiap orang ade hak untuk memilih pemerintah tersendiri but please jangan sampai menghancurkan negara sendiri. tak salah kalo nak pilih kaum laen sebagai pemerintah idola korang as long as diorang tu betol2 ikhlas dan jujur memperjuangkan keamanan negara. tapi kalo memperjuangkan ngan cara memberontak, itu nak mampos nama nya!




No comments: